ActualiteitFiscaliteit

Mobiliteitsbudget vs. Cash for Cars

Vorige week heeft de federale regering het wetsontwerp van minister van werk Kris Peeters over het Mobiliteitsbudget goedgekeurd.  Het Mobiliteitsbudget is een bepaald bedrag dat werknemers kunnen krijgen in plaats van een salariswagen. Eerder dit jaar werd de ‘Cash for Car’- regel ingevoerd; een andere maatregel met hetzelfde doel: het aantal bedrijfsauto’s op de weg fors verminderen.

Heel wat werknemers krijgen een auto van hun werkgever. Die auto is goedkoper dan extra loon omdat bedrijfswagens minder zwaar belast worden. Naar schatting 500.000 Belgen hebben een salariswagen. Niet echt bevorderlijk voor het milieu en de belasting van ons openbaar wegennet. En daar wil de regering met het Mobiliteitsbudget en Cash for Cars iets aan doen.

Cash for Cars:

Bij Cash for Cars is het principe simpel. Je ruilt de bedrijfsauto in voor cash. That’s it. Op basis van de waarde van de auto geldt er een gunstige fiscale regelgeving. Net zoals een bedrijfswagen moet op de cash waarde een voordeel van alle aard worden betaald (VAA). Belangrijke voorwaarde: de werkgever moet al langer dan 36 maanden bedrijfswagens ter beschikking stellen.

  • Valorisatie:
    • met tankkaart: 6/7*cataloguswaarde*24%
    • zonder tankkaart: 6/7*cataloguswaarde*20%
  • VAA: 6/7*cataloguswaarde*4%
  • Voorbeeld:  BMW 1 116D met cataloguswaarde €31.000 + tankkaart
    • Valorisatie: €6.388,14
    •  VAA: €1.062,86
    • Netto-vergoeding: €5.325,28

Mobiliteitsbudget:

Het Mobiliteitsbudget is iets diverser. Het stelt de werknemer in staat om op basis van een Mobiliteitsbudget vrij te kiezen uit enkele opties: een (kleinere) bedrijfswagen, een e-bike, een fiets en/of een abonnement voor het openbaar vervoer. In de toekomst zou er zelfs sprake zijn van het inbrengen van rente of huur indien men op dichter dan 5km van het werk gaat wonen.

  • Valorisatie: het budget waarover de werknemer beschikt is het totale bedrag wat de werkgever op jaar basis betaald voor de bedrijfswagen inclusief brandstof, verzekering, onderhoud en taksen.
  • Opties:
    • Bedrijfswagen: het leasepakket (alle kosten). Bij een kleinere (of ecologischere) wagen zou VAA voordelig moeten zijn.
    • E-bike/fiets: De kost van het leasepakket. Fiscaal vrijgesteld.
    • Openbaar vervoer: Abonnementskost. Fiscaal vrijgesteld.
    • Woninghuur of rente: TBC (“Het geld kan gebruikt worden om een appartement in de buurt van het werk te huren of te kopen, tweet premier Michel,  maar daarover zou er nog geen akkoord zijn binnen de regering.”)
    • Cash: het resterend bedrag kan worden uitbetaald aan de werknemer na aftrek van een WN bijdrage voor RSZ.
  • Voorbeeld: Huidig leasepakket van €6.600/jaar voor een BMW1
    • Bedrijfswagen: leasepakket voor een VW Golf van €3.600/jaar.
    • E-bike: een Arroyo C7+ e-bike lease (incl. onderhoud en pechverhelping bij Joule t.w.v. €1.212)
    • Netto- cash: balans €1.780
      • WN RSZ: €233,69
      • Rest: €1.107,31

Het akkoord rond het Mobiliteitsbudget zou vanaf 1 oktober in werking treden. Voor meer informatie rond Cash for Cars, het Mobiliteitsbudget of het leasen/aankopen van een e-bike kan je hier terecht!

Geef een reactie